ARTIKELEN

De verschijning van Satan aan Mozes ﷺ

Abu Bakr overlevert volgens een keten die teruggaat tot Ibn ‘Umar (moge God tevreden zijn met hem) dat deze gezegd heeft: Iblis (een van de namen van satan) ontmoette Mozes en zei hem:

iblis: -“O Mozes! Jij bent door Allah van tussen de mensen verkozen om Zijn boodschap te verkondigen en Hij heeft jou aangesproken, terwijl ik slechts een eenvoudig schepsel van Allah ben dat gezondigd heeft [zoals dat bij iedereen gebeurt], en ik wil berouw tonen. Bemiddel dus in mijn voordeel bij jouw Heer – Machtig en Verheven is Hij – opdat Hij mijn berouw aanvaardt.

Mozesﷺ riep zijn Heer aan. Allah zei: “Ik heb jouw verzoek ingewilligd“. Toen Mozes iblis ontmoette, zei hij hem:

Mozesﷺ zei:  “Er werd jou bevolen om je neer te knielen voor het graf van Adam, zo zal je berouw aanvaard worden.”

Maar iblis zwol op in trots en werd kwaad:

iblis: – “Ik heb niet voor hem neergeknield toen hij nog leefde, zei hij, zou ik dat dan doen nu hij dood is?

‘Mozes’, voegde hij eraan toe “, jij hebt een recht op mij door je bemiddeling bij jouw Heer. Gedenk mij dan ook in drie situaties, dat zal je van het verval weerhouden:

Gedenk mij als je kwaad wordt, want mijn inspiratie zit in je hart, mijn ogen zijn op de jouwe gefixeerd en ik stroom door jou zoals het bloed [door de aderen].

Gedenk mij als je tijdens het gevecht [het leger van de vijand] ontmoet, want op dat moment kom ik bij de zoon van Adam om hem aan zijn kinderen, zijn vrouw en zijn familie te herinneren, en ik blijf dit doen totdat hij zich omdraait [om te vluchten].

Wee jou als je je afzondert met een vrouw die geen mahram’ (=iemand waar je niet mee mag trouwen of een bloedverwant) is voor jou, zoniet zal ik haar boodschapper zijn voor jou en jouw boodschapper voor haar.

Al Qurashi overlevert volgens een keten die teruggaat tot ‘Abd Ar-Rahman Ibn Zyada (moge God tevreden zijn met hem), dat hij gezegd heeft: Terwijl Mozes neerzat tijdens een van zijn bijeenkomsten, kwam iblis, die een boernoes droeg waarin hij verschillende verschijningsvormen aanneemt. Toen hij dichter bij hem kwam, deed hij de boernoes uit en legde hem neer, en toen kwam hij tot bij hem en zei:

iblis: – Gegroet, o Mozes!
Mozesﷺ: – Wie ben jij?
iblis: – Ik ben iblis
Mozesﷺ: – Moge Allah jou niet groeten! Wat brengt je hier?
iblis:Ik ben je komen groeten omwille van de rang waarvan je geniet bij Allah en de positie die je bij Hem bekleedt.
Mozesﷺ: – Wat zag ik je daarnet dragen?
iblis: Ik gebruik dat om de harten van de mensen te stelen.
Mozesﷺ: – Wat is hetgeen, als de mens het verricht, dat jij van hem kan afnemen?
Iblis:Als hij zelfingenomen wordt, beschouw dan dat zijn [goede] daden talrijk zijn en vergeet zijn zonden. 
Ik waarschuw je bovendien voor drie zaken:

Zonder je nooit af met een vrouw die voor jou niet toegestaan is. Geen enkele man zondert zich af met een vrouw die voor hem niet toegestaan is zonder dat ik, van onder mijn vrienden, de eerste ben om hem te vergezellen totdat hij door haar verleid wordt.

Als je een verbond sluit, leef het dan na. Als iemand een verbond sluit met Allah, ben ik, van onder mijn vrienden, altijd de eerste om ervoor te zorgen dat hij dit verbond niet zou naleven.

Beslis niet dat je een bepaald goed als aalmoes zal geven, zonder het te doen toekomen aan degene die het verdient. Anders zal ik, van onder mijn vrienden, de eerste zijn om je ervan te verhinderen dat het goed die persoon zal toekomen.

Toen ging hij weg en zei: Wee mij (drie keer), ik heb Mozes datgene onderwezen waarvoor hij de zonen van Adam zal waarschuwen.

Bron: Akam al marjan (207, Talbis iblis (30)
Notitie: Mozes = Musa. Arabisch: موسى Moesa.

Plaats een reactie